Koje su opasnosti srčanog crva i kako ih sprečiti?

Većina vlasnika kućnih ljubimaca je čula za lečenje srčanog crva kod mačaka i pasa, ali nažalost većina nije upoznata koliko oboljenje izazvano srčanim crvom može biti ozbiljno i koliki je značaj prevencije.

Srčani crv može napasti i pse i mačke. Iako je do pre nekoliko decenija bio ređa pojava u Evropi, u današnje vreme ga ima svuda pa je prevencija važna za sve ljubimce, u svim delovima zemlje. Oboljenje koje izaziva srčani crv potiče od parazita koji se zove Dirofilaria immitis.

Srčani crv

Parazit se psima i mačkama prenosi preko komaraca. Direktno prenošenje sa mačke ili psa na drugog ljubimca nije moguće. Kada komarac ugrize zaraženog psa ili mačku, parazit koji se zove mikrofilarija ulazi u komarca. Mikrofilarije sazrevaju unutar komarca i zatim se prenose drugoj mački ili psu kada komarac ugrize tu životinju. Kada se parazit na ovaj način prenese na novu životinju, on može sazreti u crve i migrirati u srce mačke ili psa.

Nakon što parazit migrira u srce, crvi se mogu razmnožiti i napraviti nove mikrofilarije. Mikrofilarije cirkulišu krvotokom i mogu se otkriti ciljanom analizom krvi. Ipak, mikrofilarije se ne u krvi mogu otkriti pre nego što je životinja inficirana bar 6-8 meseci. Tokom tih 6-8 meseci crvi se povećavaju i rastu u glavnim krvnim sudovima i srcu. Crvi na kraju mogu toliko porasti da zaustave protok krvi do srca i pluća, izazivajući infarkt i smrt.

Od srčanog crva mogu oboleti i ljubimci koji žive samo u kući

Sem što su teško oboljenje samo po sebi, srčani crvi su veoma problematični za lečenje a komplikacije mogu poticati od terapije za eliminaciju odraslih crva. U nekim slučajevima, i sam pokušaj lečenja srčanog crva može izazvati smrt mačke ili psa. Zbog svega navedenog, redovna primena efikasnih preventivnih preparata može spasiti život vašem ljubimcu.

Važno je imati na umu da i životinje koji žive isključivo u kući mogu biti ujedene od strane komaraca, pa se preporučuje da svi ljubimci budu tretirani preparatima za prevenciju (i/ili da se redovno, godišnje testira njihova krv na srčanog crva).

Na našem tržištu postoji nekoliko preparata koji odbijaju komarce i na taj način vrše prevenciju. U pitanju su topikalni preparati (nanose se na kožu životinje), za mačke Broadline, a za pse Frontline TRI-ACT i NexGard SPECTRA.

Korisno je posetiti svog veterinara kako bi popričali o načinu života vaše mačke ili psa i eventualnih faktora rizika, pored davanja krvi na analizu, a pre aplikovanja preparata za prevenciju. Kako davanje preventivnih preparata već zaraženoj životinji može izazvati zdravstvene probleme, testiranje je važna stavka u celokupnom programu prevencije srčanog crva.

Analiza krvi potvrđuje da vaš ljubimac u sebi nema odraslih srčanih crva, i da je spreman  da započne ili nastavi sa prevencijom. Analiza krvi treba da se vrši godišnje, čak i kod životinja koje redovno dobijaju preventivne preparate.

I dok oboljenje koje izaziva srčani crv u početnim stadijumima može biti asimptomatično, pokazatelji prisustva srčanog crva kod pasa uključuju:

Kašljanje

Izbegavanje aktivnosti i umor nakon fizičke aktivnosti

Oklevanje pre aktivnosti

Smanjen apetit

Gubitak telesne težine

Srčani problemi

Nagomilavanje tečnosti u abdomenu

Kardiovaskularni kolaps

Smrt

Mačke pokazuju manje primetne znake infekcije srčanim crvom, jer obično nemaju crve koji se razmnožavaju u njihovim srčanim mišićima.

Uprkos tome, mačke ipak mogu oboleti od bolesti srčanog crva sa teškim komplikacijama, i takođe trebaju biti na preventivnim merama. Simptomi infekcije srčanim crvom kod mačaka obuhvataju:

Kašalj

Simptomi koji podsećaju na astmu

Povremeno povraćanje

Gubitak apetita

Gubitak telesne težine

Nagla nesvestica

Iznenadna smrt

Iako je u pitanju oboljenje koje se može sprečiti, samo oko 50% pasa i znatno manje mačaka, u oblastima gde je srčani crv česta pojava, su zapravo na preventivnim preparatima, a ni sve životinje koje primaju preventivne medikamente ih ne dobijaju mesečno ili kako je već preporučeno od strane proizvođača.

Posavetujte se o prevenciji sa svojim veterinarom, jer određene vrste preventivnih preparata mogu bolje delovati na neke mačke i pse za razliku od drugih u zavisnosti od načina života. Na primer, pas koji redovno pliva možda neće imati maksimalan efekat topikalnog preparata jer će ovaj oslabiti zbog vode.

Posetite svog veterinara

Ne zaboravite da samo veterinar može uraditi analizu koje će na odgovarajući način identifikovati, dijagnostikovati i napraviti najbolji plan za regulisanje i prevenciju bolesti srčanog crva kod vašeg psa ili mačke.

Ukratko:

• Srčani crv može napasti i pse i mačke
  • Parazit se prenosi na mačke i pse preko komaraca
  • Važno je znati da i ljubimci koji borave samo u kući mogu biti ujedeni od strane komaraca, tako da zapravo svi psi i mačke treba da budu tretirani preventivnim preparatima, i godišnje testirani na srčanog crva.

Autorka teksta: Catherine Lenox, DVM, CVA, DACVN